W ramach ogólnopolskiego programu „Uczymy dzieci programować” uczniowie klasy 2 a przystąpili do Europejskiego Tygodnia Kodowania (CODE WEEK). Wbrew temu, co sugeruje nazwa, trwał on nie jeden, a dwa tygodnie – od 5 do 20 października.
EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy sposób. Akcja co roku organizowana jest na terenie całej Europy i dedykowana wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem.
Na czym polegało uczestnictwo w wyzwaniu? Otóż naszym celem była realizacja zadań z zakresu kodowania i programowania według gotowych scenariuszy. Zajęcia były zróżnicowane, dopuszczające różne rodzaje aktywności, w zależności od wieku i poziomu zaawansowania dzieci oraz wyposażenia placówki. Były zadania na macie zwykłej oraz wirtualnej, karty pracy, szyfry, łamigłówki, matematyczne gry strategiczne.
Zaczęliśmy od poznania historii Code Week, poszukiwaliśmy kodów w codziennych czynnościach, kodowaliśmy hasła za pomocą wymyślonego przez nas szyfru (to zadanie akurat do łatwych nie należało…), ćwiczyliśmy zakodowaną gimnastykę, tworzyliśmy zakodowane obrazy oraz wpisywaliśmy współrzędne komórek w utworzonych obrazach. Na zakończenie naszej przygody w Code Week odbyły się zajęcia z robotyki, które dały nam możliwość stworzenia symulatorów trzęsienia Ziemi. Dla dzieci była to wspaniała zabawa i okazja do odkrywania ich sprawczości w świecie realnym, jak i tym wirtualnym.
Wioletta Wydrowska