Już od października 2019 roku grupa uczniów klas V i VI bierze udział w programie Centrum Mistrzostwa Informatycznego - projekcie grantowym współorganizowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Jest on nastawiony na odkrywanie i rozwój talentów uczniowskich, szczególnie w zakresie informatycznym. W tym celu realizowane są zajęcia z podstaw programowania, na których nasi uczniowie poznają tajniki języków Python i C++. Pieczę nad stroną merytoryczną projektu sprawuje pięć renomowanych uczelni technicznych. W naszym wypadku jest to Politechnika Gdańska.
W pierwszym miesiacu działania kółka podjęliśmy wyzwanie uczestniczenia w „Tygodniu Kodowania”. Do rozwiązania mieliśmy kilka ciekawych łamigłówek opartych na popularnej grze Minecraft. Uczniowie zdobyli certyfikaty potwierdzające udział w ogólnoświatowej akcji.
14 listopada uczestniczyliśmy w XIV edycji Konkursu Informatycznego „Bóbr” 2019. Głównym celem konkursu jest rozwój i kształtowanie myślenia algorytmicznego oraz popularyzacja posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną wśród uczniów. Zadania w konkursie Bóbr są na ogół związane z rozwiązywaniem różnych sytuacji i problemów, pochodzących z różnych zastosowań i przedmiotów nauczania takich jak: język ojczysty, język obcy, geografia, historia, sztuka, technika i matematyka. Niektóre zadania dotyczą budowy komputerów, inne oprogramowania użytkowego.
Wyniki etapu szkolnego XIV edycji Konkursu Informatycznego „Bóbr” 2019:
1 miejsce – Maciej Pacuk kl. 6F
2 miejsce – Weronika Rybandt z kl. 5B i Małgorzata Drewczynska z 6F
3 miejsce – Przemysław Szlage z kl. 5D
Wyróżnienia: Barbara Drewczynska kl. 5B, Wiktoria Tokarska 6F, Kacper Stenzel 6E, Ignacy Richert 6 E, Franciszek wierzba 6H, Lucyna Pranszk 6G.
W ramach zajęć projektowych używaliśmy również Ozobotów. Programowaliśmy je zarówno za pomocą kodów graficznych, jak również poprzez stronę Ozoblockly.com. Można tam programować nie tylko ruch robota, jego szybkość ,ale również efekty świetlne. Zajęcia z Ozobotami cieszą się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, nie tylko uczestników koła.
W drugim semestrze uczniowie nadal będą pogłębiać swoje umiejętności programistyczne. Zajęcia wzbogacą się o nowe pomoce – będą to roboty Mbot. Planujemy również wycieczkę na Politechnikę Gdańską i zwiedzanie Centrum Informatycznego TASK.
Sławomir Szymański